classicalmusic.gr

Η κλασική μουσική στην Ελλάδα!

Νίκος Κανελλόπουλος

Μουσικός Παραγωγός

Μουσικός παραγωγός από το 1987, ειδικά στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ από το 2022 έως σήμερα, και παρουσιαστής της απευθείας μετάδοσης της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας της Βιέννης από την ΕΡΤ. Ως μουσικοκριτικός αρθρογράφησε σε ειδικά περιοδικά, όπως «Ήχος & Hi-Fi» και «Στερεοφωνία», ενώ είχε σύντομη συνεργασία με την εφημερίδα «Καθημερινή» με μουσικά άρθρα. Με την εμφάνιση της ιδιωτικής ραδιοφωνίας στην Ελλάδα (1987), ξεκίνησε την παραγωγή εκπομπών στον «Αθήνα 9.84» με τίτλο «Η Κλασική Κόμπακτ Δισκοθήκη», η οποία τιμήθηκε για την υψηλή της ακροαματικότητα (1η σε όλη την Ελλάδα, Μάιος 1988) και συνεχίστηκε έως τον Νοέμβριο του 2020, συμπληρώνοντας πάνω από 33 χρόνια μεταδόσεων. Παρουσίασε δύο κύκλους τηλεοπτικών εκπομπών στην ΕΡΤ 2 με τίτλο «Κλασικά… και άλλα» (1993-94). Στο διεθνή Οίκο Τέχνης Christie’s (Αθήνα), υπήρξε εισηγητής διαλέξεων με θέματα την Ιστορία της Μουσικής, την Όπερα, τα μουσικά όργανα, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά (1997-2000). Οι διαλέξεις του συνεχίζονται μέχρι σήμερα, σε διαφόρους φορείς. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Η Δυναστεία Γιόχαν Στράους» (εκδόσεις Σ.Ι. Ζαχαρόπουλος 2013). Είναι σύμβουλος προγράμματος και παρουσιαστής του Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ, στη Σύρο.

9ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ – Άνω Σύρος

9ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ - Άνω Σύρος

Η δική μου ενασχόληση με το Φεστιβάλ, η δική μου χαρά, είναι να προλογίζω και να σχολιάζω τις συναυλίες. Όπως κάνω και στις εκπομπές μου (38 χρόνια τώρα), με λίγα απλά λόγια και ιστορικά στοιχεία παρουσιάζω τις μικρές ιστορίες που αφορούν τη μουσική που ακούγεται κάθε φορά. Έτσι, το ποικίλο κοινό που παρακολουθεί, γνωρίζει τι ακούει. Η απευθείας επικοινωνία μου με τους θεατές/ακροατές, μού αποκαλύπτει το πόσο πολιτισμένο κοινό έχει η Σύρος, κοινό που διψά για καλή μουσική, αν και δεν θα την έλεγα «εύκολη».

Πώς ξεκίνησε

Στα χρόνια του πέρασαν περάσαμε μια μεγάλη οικονομική κρίση και μια πανδημία, αλλά σταθήκαμε όρθιοι. Τα κίνητρα για τη δημιουργία αυτού του μοναδικού ελληνικού Φεστιβάλ θεωρώ πως ήταν δύο: Πρώτα, η αξιοποίηση του παλαιότερου εκκλησιαστικού οργάνου στη χώρα μας, ενός σχετικά μικρού ιταλικού οργάνου του 1888, αφού πρώτα αποκαταστάθηκε, ρυθμίστηκε και λειτούργησε ικανοποιητικά στον Άγιο Γεώργιο. Ύστερα, ήταν η προβολή του μεσαιωνικού οικισμού της Άνω Σύρου, όπου πολλοί νέοι, μαθητές κυρίως, ξεναγούν τον κόσμο που φτάνει ως εκεί ως εθελοντές. Όλα αυτά ήταν επιτυχημένες επιλογές του εκτελεστικού διευθυντή του Φεστιβάλ, του κ. Χάρη Βεκρή, ο οποίος αφιερώνει τη μισή του ζωή στο φεστιβάλ και το νησί του, την Αρχόντισσα των Κυκλάδων.

Χάρης Βεκρής – Νίκος Κανελλόπουλος

Οι μουσικοί

Στα πρώτα χρόνια ξεχώρισαν τόσο οι Έλληνες μουσικοί, κυρίως οργανίστες, όπως ο Χρήστος Παρασκευόπουλος. Ξεχωριστή ελληνική παρουσία ήταν της Ουρανίας Γκάσιου, αλλά και της Ελένης Κεβεντσίδου, η οποία συμμετέχει και φέτος. Αθρόα είναι και η συμμετοχή ξένων μουσικών. Πολλοί είναι αυτοί που θέλουν και ζητούν να παίξουν στο ιστορικό αυτό όργανο και πολλοί είναι αυτοί που ήρθαν από το εξωτερικό και έπαιξαν σ’ αυτό: Γερμανοί, Ιταλοί, Τσέχοι, Πολωνοί.

Θα ξεχώριζα τη συμμετοχή του Ιταλού οργανίστα του Βατικανού, επί εποχής του προηγούμενου Πάπα, του οργανίστα Gianluca Libertucci, ο οποίος μας μάγεψε με τη δεξιοτεχνία και την εκφραστικότητά του. Μην ξεχνάτε πως το όργανο αυτό, λόγω παλαιότητας, έχει πολλές δυσκολίες στο πληκτρολόγιο και τα ρετζίστρα, και δεν είναι εύκολο να παίξει ο μουσικός. Του λείπουν οι σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά παρόλα αυτά, μαγεύει.

Συντελεστές και συνεργάτες

Είναι χαρά και τιμή μας που έχουμε καλλιτεχνικό διευθυντή τον διακεκριμένο, διεθνή αρχιμουσικό, Στέφανο Τσιαλή, ο οποίος καθοδηγεί, προτείνει και συχνά διευθύνει με πολλή αγάπη. Αναφέρθηκα νωρίτερα στον εκτελεστικό διευθυντή, την ψυχή του Φεστιβάλ, τον κ. Χάρη Βεκρή. Υπάρχουν, όμως, πολλοί ακόμη, που ως αφανείς ήρωες συνδράμουν εθελοντικά το Φεστιβάλ. Προφανώς, η μετάκληση και η φιλοξενία ξένων και ελλήνων μουσικών στη Σύρο, μεσοκαλόκαιρο, είναι μια πολύπλοκη διαδικασία, που γίνεται ακόμη δυσκολότερη λόγω τουρισμού.

Η ανταπόκριση

Η ανταπόκριση του κόσμου είναι εντυπωσιακή! Να διευκρινίσω πως προσωπικά δεν έχω καμία σχέση καταγωγής με τη Σύρο, και μέχρι πριν λίγα χρόνια ούτε που την είχα επισκεφτεί! Αυτό που είδα, όμως, και είναι γνωστό σε όλους όσοι επισκέφτηκαν το νησί, οι άνθρωποι εκεί έχουν πολιτισμό, με ρίζες αιώνων.

Δεν ξεχνάμε ότι το θέατρο όπερας, το θέατρο Απόλλων, λειτούργησε το 1864, πριν από 161 χρόνια!

Η προσέλευση του κοινού είναι εντυπωσιακά μεγάλη. Όσοι προσέρχονται αψηφούν το περπάτημα που απαιτείται μέσα στη ζέστη, για να φτάσουν στον Άγιο Γεώργιο. Η ευχαρίστησή όλων είναι πρόδηλη, γι’ αυτό και μας ζητούν να προσθέσουμε κι άλλες μουσικές βραδιές.

Να αναφέρω, τέλος, ότι στο κοινό μας υπάρχουν και πολλοί ξένοι που βρίσκονται εκείνη την εποχή στο νησί. Μάλιστα, γι’ αυτούς έχουμε προβλέψει υπέρτιτλους στα Αγγλικά.

Ρεπερτόριο

Ομολογουμένως, το ρεπερτόριο του εκκλησιαστικού οργάνου είναι δύσκολο. Πέραν των γνωστών συνθετών και των έργων τους (π.χ. Μπαχ) υπάρχει ένα σπάνιο ρεπερτόριο που εκτείνεται από το Μπαρόκ μέχρι σήμερα, εν πολλοίς άγνωστο στο πλατύ κοινό. Αλλά εκτός αυτών, στο Φεστιβάλ ΑΝΩ ακούγονται και άλλα είδη, όπως κινηματογράφος, μιούζικαλ, μεταγραφές, καθώς και σύγχρονη δημιουργία.

Φέτος, για παράδειγμα, οι δύο Πολωνοί μουσικοί της 1ης βραδιάς -Δευτέρα 18/8, όργανο και τρομπέτα- θα παίξουν, εκτός των άλλων, το “Caruso” και τη μουσική της ταινίας «Χριστόφορος Κολόμβος». Στη 2η βραδιά, Τετάρτη 20/8, η Ελένη Κεβεντσίδου με τη σοπράνο Χριστίνα Ασημακοπούλου ερμηνεύουν “West Side Story”. Στην 3η και τελευταία βραδιά η νεανική ορχήστρα «ΑΝΩ Festival Orchestra», υπό τον αρχιμουσικό Νίκο Χαλιάσα, θα έχει μαζί της και την πολυβραβευμένη 15χρονη βιολονίστρια Νικολία Γαρουφαλίδου.

Τα φετινά αφιερώματα: Μίκης & Μάνος

Στη χώρα μας, όλοι οι φίλοι της μουσικής, της όποιας μουσικής, τιμούν φέτος τα 100 χρόνια από τη γέννηση των δύο μεγάλων συνθετών μας: του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι. Έτσι, και στο φετινό Φεστιβάλ ΑΝΩ θα ακουστούν μερικές από τις αναρίθμητες μουσικές δημιουργίες των δύο αυτών δημιουργών.

Καλούμε τον κόσμο, εάν τους είναι εφικτό, να βρεθούν στη Σύρο και να έρθουν να παρακολουθήσουν από κοντά αυτό το μοναδικό Φεστιβάλ, όπως πάντα με ελεύθερη είσοδο. Αν ναι, τότε θα έχουμε την ευκαιρία να βρεθούμε και να τα πούμε από κοντά. Αν πάλι δεν τα καταφέρετε, τότε παρακολουθήστε τις μουσικές βραδιές απ’ ευθείας από τις σελίδες του Φεστιβάλ σε YouTube και Facebook.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

9ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ
Άνω Σύρος 18-23/8/2025 (ΔΕΥ-ΤΕΤ-ΣΑΒ)
https://anofestival.gr

Νίκος Κανελλόπουλος

Μουσικός Παραγωγός

Μουσικός παραγωγός από το 1987, ειδικά στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ από το 2022 έως σήμερα, και παρουσιαστής της απευθείας μετάδοσης της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας της Βιέννης από την ΕΡΤ. Ως μουσικοκριτικός αρθρογράφησε σε ειδικά περιοδικά, όπως «Ήχος & Hi-Fi» και «Στερεοφωνία», ενώ είχε σύντομη συνεργασία με την εφημερίδα «Καθημερινή» με μουσικά άρθρα. Με την εμφάνιση της ιδιωτικής ραδιοφωνίας στην Ελλάδα (1987), ξεκίνησε την παραγωγή εκπομπών στον «Αθήνα 9.84» με τίτλο «Η Κλασική Κόμπακτ Δισκοθήκη», η οποία τιμήθηκε για την υψηλή της ακροαματικότητα (1η σε όλη την Ελλάδα, Μάιος 1988) και συνεχίστηκε έως τον Νοέμβριο του 2020, συμπληρώνοντας πάνω από 33 χρόνια μεταδόσεων. Παρουσίασε δύο κύκλους τηλεοπτικών εκπομπών στην ΕΡΤ 2 με τίτλο «Κλασικά… και άλλα» (1993-94). Στο διεθνή Οίκο Τέχνης Christie’s (Αθήνα), υπήρξε εισηγητής διαλέξεων με θέματα την Ιστορία της Μουσικής, την Όπερα, τα μουσικά όργανα, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά (1997-2000). Οι διαλέξεις του συνεχίζονται μέχρι σήμερα, σε διαφόρους φορείς. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Η Δυναστεία Γιόχαν Στράους» (εκδόσεις Σ.Ι. Ζαχαρόπουλος 2013). Είναι σύμβουλος προγράμματος και παρουσιαστής του Διεθνούς Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου ΑΝΩ, στη Σύρο.

Κύλιση στην κορυφή