Την Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου η βιολονίστα Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε, η βιολοντσελίστα Kerstin Feltz και ο πιανίστας Ούβε Μάτσκε παρουσιάζουν στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης», ώρα 20.30) ένα «Αφιέρωμα στον Franz Schubert» ερμηνεύοντας τρία από τα κορυφαία έργα μουσικής δωματίου του:
- Σονάτα για βιολί και πιάνο σε λα μείζονα, D 574,
- Σονάτα για βιολοντσέλο (Arpeggione) και πιάνο σε λα ελάσσονα, D 821
- Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε σι ύφεση μείζονα, D 898.
Η μουσική δωματίου του Franz Schubert αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας. Μέσα από μια ανθολογία έργων για έγχορδα και πιάνο του προγράμματος, αποτυπώνεται η πορεία ανάπτυξης του ιδιοφυούς Βιεννέζου δημιουργού στη μουσική δωματίου.
Η Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ. 4 σε λα μείζονα γράφτηκε το 1817. Αντανακλά τα πειράματα του Schubert με τη μορφή της σονάτας, στην οποία ο συνθέτης ενσωματώνει φωνητικά στοιχεία, κατά κάποιον τρόπο ως τραγούδια χωρίς λόγια, γεμάτα ευθυμία, ρυθμικές λεπτομέρειες, πλεγμένες και εξευγενισμένες με μια αίσθηση βαθιάς μελαγχολίας.
H Σονάτα σε λα ελάσσονα γράφτηκε το 1824 για Arpeggione, ένα ξεχασμένο σήμερα υβριδικό όργανο, κάτι ανάμεσα σε κιθάρα και βιολοντσέλο. Το αριστουργηματικό αυτό έργο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά για βιολοντσέλο και πιάνο το 1871 και έκτοτε αποτελεί εξαιρετικό δεξιοτεχνικό εμπλουτισμό της ρομαντικής φιλολογίας των δύο οργάνων.
Το λαμπερό Τρίο σε σι ύφεση μείζονα συμφωνικών διαστάσεων γράφτηκε το 1827, την τελευταία και ωριμότερη δημιουργική περίοδο του συνθέτη. Το Τρίο συνδυάζει με ανεπανάληπτο τρόπο την τελειότητα της κλασικής φόρμας, με το βαθύτατο άγγιγμα της ρομαντικής συναισθηματικής έκφρασης.
Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε, βιολί
Η Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε ανήκει στην πολλά υποσχόμενη νέα γενιά Ελλήνων βιολονιστών. Γεννημένη στην Αθήνα παίρνει τα πρώτα μαθήματα βιολιού στην γενέτειρά της. Ακολουθούν σπουδές στο Ειδικό Μουσικό Γυμνάσιο Belvedere στην Βαϊμάρη με τον J. Witter, στο Πανεπιστήμιο Mozarteum του Ζάλτσμπουργκ με τον Igor Ozim και στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου με την Tanja Becker – Bender. Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και διδάσκει, ως βοηθός καθηγητή, στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου.
Σε ηλικία 11 χρονών κάνει το ντεμπούτο της σε Μουσικά Φεστιβάλ στην Ελλάδα και αμέσως μετά ακολουθούν ρεσιτάλ σε Ευρωπαϊκά μουσικά κέντρα με ενθουσιώδη σχόλια του Τύπου:
«…κατέχει μια άψογη τεχνική, έναν λαμπερό ήχο στο βιολί, μια πλούσια παλέτα ηχοχρωμάτων και ένα συναρπαστικό εύρος εκφραστικών μέσων», Sächsische Zeitung
«… τέλεια τονική ακρίβεια και πηγαία μουσικότητα με εκπληκτική πρώιμη πνευματική ωριμότητα…», εφημερίδα Express
Μέχρι σήμερα έχει εμφανιστεί στην Γερμανία, Η.Π.Α., Κίνα, Ιταλία, Αυστρία, Ονδούρα, Αλγερία, Ισπανία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο, Σλοβενία, Νορβηγία, Εσθονία, Φιλανδία, Σουηδία, Κύπρο και έχει συμπράξει ως σολίστ με πολυάριθμες Συμφωνικές Ορχήστρες: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ , Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής «ΚΑΜΕΡΑΤΑ», Mendelssohn Kammerorchester Leipzig, Thüringen Philharmonie κ.α.
Ως σολίστ αλλά και ως μέλος σχήματος μουσικής δωματίου έχει παίξει στα πλαίσια Διεθνών Μουσικών Φεστιβάλ και σε σημαντικά μουσικά κέντρα, όπως στο Gewandhaus της Λειψίας, στο Εθνικό Κέντρο Παραστατικών Τεχνών του Πεκίνου, στο «Festspiele Mecklenburg – Vorpommen», στο Διεθνές Φεστιβάλ Mendelssohn του Αμβούργου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, στην Λευκωσία με την Pharos Arts Foundation, στο «Samos young artist Festival», στο «Molyvos International Music Festival» κ.α.
Πολυάριθμα είναι τα βραβεία και οι διακρίσεις, που έχουν απονεμηθεί στην νέα βιολονίστα σε διεθνείς και εθνικούς διαγωνισμούς βιολιού. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται τα πρώτα βραβεία στους διεθνείς διαγωνισμούς «Andrea Postacchini» (Ιταλία) και «Henri Marteau» (Γερμανία).
Για τις εξαιρετικές της επιδόσεις έχει επανειλημμένα τιμηθεί με υποτροφίες από Διεθνή Κοινωφελή Ιδρύματα και Συλλόγους. Υπήρξε υπότροφος του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής, του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης», των Κοινωφελών Ιδρυμάτων «Deutsche Stiftung Musikleben», «Hermann und Milena Ebel Stiftung» και «Berenberg Bank Stiftung».
Ηχογραφήσεις με την Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε έχουν γίνει από τη Γερμανική, Ελληνική, Σλοβενική, Κροατική και Ονδουριανή Ραδιοφωνία – Τηλεόραση. Στην δισκογραφία της συγκαταλέγονται τα CD της IRIDA Classical: «Violin Recital» (2012) και «Σονάτες για βιολί και πιάνο: L. v. Beethoven, C. Debussy και M. Ravel» (2014). Από τη διεθνή εταιρεία BIS Records κυκλοφόρησε το 2023 το νέο της CD «BRIDGES» με έργα Ελλήνων και ελληνικής καταγωγής συνθετών της διασποράς, το οποίο βραβεύθηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, ως η καλλίτερη δισκογραφική εργασία ελληνικού ενδιαφέροντος 2022/23.
Η Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε παίζει σε βιολί του Carlo Ferdinando Landolfi, Μιλάνο 1760.
Kerstin Feltz, βιολοντσέλο
Η Kerstin Feltz, γεννημένη στην Ιένα της Γερμανίας, έλαβε τα πρώτα της μαθήματα βιολοντσέλου σε ηλικία πέντε ετών. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής «Franz Liszt» στη Βαϊμάρη και στη συνέχεια φοίτησε στο Ωδείο Τσαϊκόφσκι της Μόσχας υπό την καθοδήγηση του Valentin Fejgin, του οποίου υπήρξε βοηθός από το 1985 έως το 1987. Από τότε, η Kerstin Feltz έχει εμφανιστεί σε ολόκληρη την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς και στο Μεξικό, την Κύπρο, το Βιετνάμ, την Κίνα, την Ιαπωνία, την Τουρκία, τη Σαουδική Αραβία και τη Βραζιλία. Σε ηλικία δεκαοκτώ ετών, κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στον Διεθνή Διαγωνισμό Μπαχ στη Λειψία και απέσπασε διεθνή βραβεία στους διαγωνισμούς Markneukirchen (1979), Βελιγράδι (1984), Pablo Casals στη Βουδαπέστη (1985) και Τσαϊκόφσκι στη Μόσχα (1986). Από το ακαδημαϊκό έτος 1994/95, είναι Καθηγήτρια Βιολοντσέλου στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Δραματικών Τεχνών του Γκρατς, στην Αυστρία.
Ούβε Μάτσκε, πιάνο
Ο Ούβε Μάτσκε γεννήθηκε στην Γερμανία. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής «Φράντς Λίστ» της Βαϊμάρης στην τάξη της καθηγήτριας Γιουλιάνε Λέρχε και με κρατική υποτροφία ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ακαδημία «Φράντς Λίστ» της Βουδαπέστης. Συγχρόνως παρακολούθησε μαθήματα στο «Διεθνές Μουσικό Σεμινάριο» της Βαϊμάρης στις τάξεις των καθηγητών Γιάκομπ Λατάϊνερ (Νέα Υόρκη) και Πέτερ Σόλυμος (Βουδαπέστη), ενώ έλαβε μέρος με επιτυχία σε διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου στη Γερμανία, Ουγγαρία και Ιταλία.
Δίδαξε πιάνο στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής «Φράντς Λίστ» στη Βαϊμάρη και ήταν τακτικός Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Την περίοδο 2016-2019 διετέλεσε Πρόεδρος του Ε.Τ.Ο.Σ. της Κ.Ο.Θ..
Ο Ούβε Μάτσκε έχει δώσει πολυάριθμα ατομικά ρεσιτάλ σε μεγάλα μουσικά κέντρα όπως στη Μόσχα, το Αμβούργο, το Μόναχο, το Βερολίνο, τη Λειψία, τη Δρέσδη κ.α.
Ο Τύπος έχει εξάρει τον ιδιαίτερο προσωπικό τρόπο ερμηνείας του, που χαρακτηρίζεται από μεγάλη αισθαντικότητα και λαμπερή δεξιοτεχνία.
Ως σολίστας έχει συμπράξει με σημαντικές ορχήστρες ευρωπαϊκών χωρών καθώς και με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών, Θεσσαλονίκης και την Ορχήστρα των Χρωμάτων.
Στη μουσική δωματίου έχει συμπράξει με πολυποίκιλα μουσικά σύνολα διεθνούς κύρους, όπως το Κουαρτέτο Γκεβάντχάους, το Κουαρτέτο Εγχόρδων της Λειψίας και το κουαρτέτο Komitas της Αρμενίας, με σημαντικούς σολίστες όπως οι
Β. Χούντετσεκ και Β. Μιλάνοβα (βιολί), Κ. Φέλτς (τσέλο) και Λ.Φ. Ραμπίν (τραγούδι). Έχει εμφανιστεί σε μεγάλες μουσικές διοργανώσεις και σημαντικές αίθουσες όπως στο Φεστιβάλ του Μπράουνσβάϊγκ, Φεστιβάλ της Ερφούρτης, Mozart – Gesellschaft του Μονάχου, Festival Mecklenburg-Vorpommern, Cemal Resit Rey Konser Salonu της Κωνσταντινούπολης, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Δημήτρια κ.α.
Ηχογραφήσεις με τον Ούβε Μάτσκε έχουν γίνει από τη Γερμανική, Ελληνική, Σλοβενική, Κροατική και Κυπριακή Ραδιοφωνία – Τηλεόραση. Στην δισκογραφία του περιλαμβάνονται παραγωγές με έργα για σόλο πιάνο και μουσική δωματίου από τις δισκογραφικές εταιρείες EMI, Virgin, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Irida Classical. Το 2023 κυκλοφόρησε από τη BIS Records σε συνεργασία με τη βιολονίστα Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε το νέο του CD «BRIDGES» » με έργα Ελλήνων και ελληνικής καταγωγής συνθετών της διασποράς, το οποίο βραβεύθηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, ως η καλλίτερη δισκογραφική εργασία ελληνικού ενδιαφέροντος 2022/23.