classicalmusic.gr

Η κλασική μουσική στην Ελλάδα!

ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ Ντούο Βιολί Πιάνο: Δευτέρα, […]

Η βιολονίστα Ευαγγελία Κουτσοδήμου συστήνεται

Δημήτρης Κιουσόπουλος

Δημοσιογράφος

Ο Δημήτρης Κιουσόπουλος είναι μουσικός κριτικός και δημοσιογράφος. Σπούδασε ιστορία, αρχαιολογία, και κλασικές σπουδές στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Εδιμβούργου και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές ιστορίας με έμφαση στην κοινωνική ιστορία της μουσικής και της όπερας στην École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Παρίσι, το Berliner Kolleg für Vergleichende Geschichte Europas (BKVGE Freie Universität / Humboldt-Universität) Βερολίνο, και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο, Φλωρεντία.

Η βιολονίστα Ευαγγελία Κουτσοδήμου συστήνεται

Η βιολονίστα Ευαγγελία Κουτσοδήμου συστήνεται

ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ

Ντούο Βιολί Πιάνο: Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2025 ώρα 20:00
Φουαγιέ Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης
Πιάνο: Ευάγγελος Παπαμανώλης


Πότε και πως ήρθατε για πρώτη φορά σε επαφή με την μουσική;

Όλα ξεκίνησαν κάπως απρόσμενα. Η αλήθεια είναι ότι στο σπίτι δεν υπήρχαν μουσικά ερεθίσματα — η μουσική δεν ήταν κάτι που ακουγόταν συστηματικά ή υπήρχε στην καθημερινότητά μας. Στην πρώτη Δημοτικού, θυμάμαι έντονα έναν δάσκαλο Μουσικής που μας έβαλε να ακούσουμε διαφορετικά μουσικά όργανα. Εκείνη τη στιγμή, για κάποιο λόγο, με ενθουσίασε η άρπα — ο ήχος της μου φάνηκε μαγικός, σχεδόν παραμυθένιος. Όμως, καθώς κατάγομαι από τη Σάμο, η πρόσβαση σε ένα τόσο σπάνιο όργανο ήταν πρακτικά αδύνατη. Έτσι άρχισα να σκέφτομαι εναλλακτικές, και η δεύτερη επιλογή μου ήταν το βιολί. Είχε κάτι εξίσου εκφραστικό, κάτι που με τράβηξε αμέσως.

Πού σπουδάσατε και ποιοι δάσκαλοι σας διαμόρφωσαν;

Στη Σάμο, εκείνη την εποχή, δεν υπήρχε Ωδείο, όμως στάθηκα πολύ τυχερή, γιατί είχα δίπλα μου τη δασκάλα μου, την κυρία Έλενα Καλίνκινα . Κάναμε μαθήματα στο σπίτι και της χρωστάω τα πρώτα μου μουσικά βήματα.

Στα 17 μου ξεκίνησα διαδικτυακά μαθήματα με τον Ηλία Λιβιεράτο, ο οποίος άνοιξε μπροστά μου έναν εντελώς νέο ορίζοντα. Με βοήθησε να ανακαλύψω την απεραντοσύνη του οργάνου, τις εκφραστικές του δυνατότητες και το πόσο βαθιά μπορεί να φτάσει η μουσική.

Αργότερα, μετά τις Πανελλήνιες, εισήχθηκα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ), στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (ΤΜΕΤ) στην τάξη βιολιού του κ.  Δημήτρη Χανδράκη. Εκτός από εξαιρετικός δάσκαλος, στάθηκε για μένα και ως άνθρωπος: ένας πολύτιμος σύμμαχος και στήριγμα σε κάθε δυσκολία. Είμαι ευγνώμων για όλους τους δασκάλους που με διαμόρφωσαν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο.

10ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου, Κάστρο Μυτιλήνης 2024

Ποιος ή τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με την μουσική;

Ήταν κάτι περισσότερο από μια επιλογή — ήταν μια εσωτερική ανάγκη. Όταν κατάλαβα ότι η παραμικρή κίνηση των χεριών στο βιολί έχει τη δύναμη να μεταφέρει όχι μόνο ήχο, αλλά ιδέες και συναισθήματα, κάτι ξύπνησε μέσα μου. Η λεπτότητα, η ακρίβεια, η σωματική συμμετοχή αλλά και η πνευματική συγκέντρωση που απαιτεί αυτό το όργανο, μου φάνηκαν μαγευτικές. Εκείνη τη στιγμή γεννήθηκε ένας στόχος μέσα μου: να βελτιώνομαι συνεχώς και να μπορέσω κάποτε να “μεταφράζω” με ακρίβεια όσα νιώθω ή ανακαλύπτω, μέσα από τη μουσική.

Πότε και που κάνατε την πρώτη σας δημόσια εμφάνιση;

Όσο ζούσα στη Σάμο, οι ευκαιρίες για δημόσιες εμφανίσεις ήταν ελάχιστες, σχεδόν ανύπαρκτες. Η πρώτη μου ουσιαστική δημόσια εμφάνιση πραγματοποιήθηκε κατά το δεύτερο έτος των σπουδών μου το 2021, στο πλαίσιο μιας συναυλίας-αφιερώματος στον συνθέτη Νίκο Αστρινίδη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Ερμήνευσα την «Ελληνική Ραψωδία» του για βιολί και πιάνο — μια εμπειρία που θυμάμαι με συγκίνηση, καθώς ήταν η πρώτη φορά που ένιωσα πως η δουλειά και η αγάπη μου για τη μουσική μπορούσαν να φτάσουν σε ένα κοινό.

Πως θα προτείνατε να προσεγγίσουμε τους νέους για να ασχοληθούν με την κλασική μουσική;

Πιστεύω ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να έρθουν οι νέοι σε επαφή με την κλασική μουσική είναι μέσω του σχολείου. Από μικρή ηλικία, τα παιδιά μπορούν να γνωρίσουν τα συμφωνικά όργανα και να αντιληφθούν τη δύναμη και την ποικιλία της κλασικής μουσικής μέσα από βιωματικές εμπειρίες.

Παράλληλα, θα μπορούσαν να οργανώνονται εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με μουσικούς και πολιτιστικούς φορείς. Οι ζωντανές συναυλίες μέσα στα σχολεία ή σε χώρους πολιτισμού θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως παράθυρο σε έναν κόσμο που, παρότι φαντάζει “μακρινός”, μπορεί να είναι εξαιρετικά οικείος αν τον προσεγγίσεις με ευαισθησία και φαντασία.

Εκτός από την μουσική, ποιες είναι οι αγαπημένες ασχολίες;

Αγαπώ πολύ τον κινηματογράφο. Δύο σκηνοθέτες που με έχουν επηρεάσει βαθιά είναι ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και ο Κεν Λόουτς — για τον υπαρξιακό τους στοχασμό και τον κοινωνικό τους προβληματισμό.

Επίσης, έχω ιδιαίτερη αδυναμία στην ποίηση και τη νεοελληνική πεζογραφία — είναι τρόποι που με βοηθούν να βλέπω τον κόσμο αλλιώς, όπως κάνει και η μουσική. Από τα αγαπημένα μου ποιήματα είναι η Αληθινή Απάντηση της Κικης Δημουλά και το Μονόγραμμα του Οδυσσέα Ελύτη.

Και φυσικά, οι εξορμήσεις στη φύση και τη θάλασσα είναι για μένα μια μορφή ίασης· ένας τρόπος να “αδειάζω” και να επανασυνδέομαι με τον εαυτό μου.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Ευαγγελία Κουτσοδήμου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Σάμο το 2002. Ξεκίνησε μαθήματα βιολιού στα οκτώ της χρόνια, λαμβάνοντας κατ’ οίκον διδασκαλία με καθηγήτρια την Έλενα Καλίνκινα. Από τον Οκτώβριο του 2019 παρακολουθεί εξ’ αποστάσεως διαδικτυακά μαθήματα με τον Ηλία Λιβιεράτο, πρώτο κορυφαίο στις βιόλες στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Το 2020 εισήχθη στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με Ειδίκευση στο “Βιολί” και καθηγητή τον Δημήτρη Χανδράκη. Είναι κάτοχος Bachelor με ειδίκευση στο  ‘Violin Performance’. Έχει παρακολουθήσει  μαθήματα με τους Κατερίνα Χατζηνικολάου, Κώστα Παναγιωτίδη, Ιωάννη Κορμπέτη, David Bogorad, Bartek Niziol, Kurt Nikannen, Noé Inui, Eszter Haffner, Borislava Illceva, Timothy Schwarz και Dmitry Serebrenikov. Έχει συμμετάσχει ενεργά στα σεμινάρια Βιολιού της Μουσικής Ακαδημίας της Αναργυρείου και Κοργιαλενείου Σχολής Σπετσών 2022, του ΚMH ( Royal Academy of Music in Stockholm) και του Φεστιβάλ Πηλίου 2024. Έχει Διατελέσει εξάρχουσα στην CosmoClassical Youth Orchestra με 9μαέστρο τον Γιάννη Πρωτόπαπα και υπό την καθοδήγηση του Gary Kudo (Mannheim National Theatre) και της Σοπράνου Αλεξίας Βουλγαρίδου. Επιλέχθηκε κατόπιν ακρόασης στην Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Μεσογείου για την καλλιτεχνική περίοδο 2023-2024 στα πρώτα βιολιά και από τον Απρίλιο του 2023 αποτελεί μέλος της Ελληνικής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων.  Τον Ιούνιο του 2024 διετέλεσε εξάρχουσα της Ορχήστρας που συστήθηκε στο πρόγραμμα συνεργασίας της Συμφωνικής Ορχήστρας του Πανεπιστημίου Delaware, της Συμφωνικής Ορχήστρας του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΜΕΤ), της MOYSA – Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και της Συμφωνικής  Ορχήστρας Νέων Κρήτης Δήμου Ηρακλείου (ΣΟΝΚΔΗ). Κατά τη διάρκεια του τέταρτου έτους φοίτησής ήταν κοντσερτίνο της Ορχήστρας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας . Τον Ιανουάριο του 2024 επιλέχθηκε κατόπιν ακρόασης να συμμετάσχει στο πλαίσιο της Πρακτικής της άσκησης σε συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης στα πρώτα βιολιά για την περίοδο Απρίλιος- Ιούνιος 2024 ενώ από τον Αύγουστο του 2024 αποτελεί μόνιμο μέλος της ΚΟΘ στα πρώτα βιολιά. Τον Ιανουάριο του 2025 συμμετείχε σε κύκλο συναυλιών με την Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Ισπανίας ( JONDE) υπό την διεύθυνση του Vasily Petrenko. Απέσπασε το 3o βραβείο στον Διαγωνισμό “Ηλίας Κουσκουβέλης” και στον διεθνή διαγωνισμό ‘’Music in the Vineyards’’ το 2022, την 2η Θέση στον 7o Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μουσικής του Ομίλου για την Unesco, το πρώτο Βραβείο και το βραβείο εξαιρετικής ερμηνείας στον τέταρτο Πανελλήνιο Μουσικό Διαγωνισμό ‘Τάσος Παππάς’. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ με την ορχήστρα δωματίου της ΚΟΑ στα πλαίσια του Masterclass της Μουσικής Ακαδημίας της Αναργυρείου και Κοργιαλενείου Σχολής Σπετσών, την Συμφωνική Ορχήστρα του Τμήματος στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και την Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Δήμου Ηρακλείου. Έχει κάνει εμφανίσεις στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ως σολίστ (Διαγωνισμός ΤΜΕΤ, Αφιέρωμα στον Νίκο Αστρινίδη, “Νέα Ταλέντα” του ΣΦΜΘ κ.α.), ως μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Τμήματος και σε σύνολα Μουσικής Δωματίου. Έχει συμμετάσχει στο κύκλο συναυλιών ‘Μουσικές στο Μουσείο’ τις οποίες διοργανώνει το Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης , στο Reedblocks VI ( Φεστιβάλ Ακορντεόν Θεσσαλονίκης), στη συναυλία Μουσικής Δωματίου στο πλαίσιο του συνεδρίου του ECMTA ( Europrean Chamber Music Teacher Association). Το Αύγουστο του 2024 πραγματοποίησε ατομικό ρεσιτάλ στη Μυτιλήνη στην εναρκτήρια συναυλία του 10ου Διεθνούς Φεστιβάλ Μολύβου. Βρίσκεται στο πρώτο έτος του Προγράμματος Μεταπτυχιακών  Σπουδών ‘Επιστήμες και Τέχνες’ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Δημήτρης Κιουσόπουλος

Δημοσιογράφος

Ο Δημήτρης Κιουσόπουλος είναι μουσικός κριτικός και δημοσιογράφος. Σπούδασε ιστορία, αρχαιολογία, και κλασικές σπουδές στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Εδιμβούργου και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές ιστορίας με έμφαση στην κοινωνική ιστορία της μουσικής και της όπερας στην École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Παρίσι, το Berliner Kolleg für Vergleichende Geschichte Europas (BKVGE Freie Universität / Humboldt-Universität) Βερολίνο, και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο, Φλωρεντία.

Κύλιση στην κορυφή

Newsletter

Γραφτείστε στο εβδομαδιαίο newsletter του classicalmusic.gr.  Aποστέλλεται κάθε Παρασκευή και περιέχει τα τελευταία νέα μας!