classicalmusic.gr

Η κλασική μουσική στην Ελλάδα!

Δημήτρης Κιουσόπουλος

Δημοσιογράφος

Ο Δημήτρης Κιουσόπουλος είναι μουσικός κριτικός και δημοσιογράφος. Σπούδασε ιστορία, αρχαιολογία, και κλασικές σπουδές στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Εδιμβούργου και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές ιστορίας με έμφαση στην κοινωνική ιστορία της μουσικής και της όπερας στην École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Παρίσι, το Berliner Kolleg für Vergleichende Geschichte Europas (BKVGE Freie Universität / Humboldt-Universität) Βερολίνο, και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο, Φλωρεντία.

ΜΕ ΜΙΑ ΦΩΝΗ : Τέσσερεις Πιανίστες στο Αγρόκτημα Μελεαγρίς

Μία συνέντευξη με τέσσερεις διεθνώς αναγνωρισμένους πιανίστες – Katarina Krpan, Μάγδα Νικολαΐδου, Χρίστο Παπαγεωργίου και Ιωάννη Ποταμούση – και αφορμή την συναυλία “ΠΙΑΝΟ 2²” στο Meleagris Art Festival

Τέσσερεις Πιανίστες – Μία Μουσική Συνομιλία στο Αγρόκτημα Μελεαγρίς

Είναι ίσως το κατεξοχήν γνώρισμα της κλασικής μουσικής: ο συνθέτης κάνει πολλές “φωνές” να ακούγονται ταυτόχρονα σε μεταξύ τους συμφωνία. Ζητήσαμε σε τέσσερεις πιανίστες που θα εμφανιστούν μαζί στο Αγρόκτημα Μελεαγρίς να απαντήσουν μαζί στις ερωτήσεις μας. Τέσσερεις φωνές ενώνονται σε μία για να μας πουν γιατί οκτώ χέρια θα ενωθούν σε δύο πιάνα!

Τι σας φέρνει για μια συναυλία στο Αγρόκτημα Μελεαγρίς;

Μας φέρνει η ανάγκη να φέρουμε τη μουσική πιο κοντά στην αρχική της πηγή: τον ανοιχτό ουρανό, τη γη που ανασαίνει, τον χώρο όπου ο άνθρωπος συναντά ξανά τη φύση. Το Αγρόκτημα Μελεαγρίς δεν είναι απλώς τόπος – είναι σκηνή έτοιμη να γεμίσει με ήχους και σιωπές. Πάνω απ’ όλα, όμως, μας φέρνει η φιλία. Η μουσική είναι, στην ουσία της, μια συνομιλία – μεταξύ συνθετών, ερμηνευτών και κοινού. Το να έχουμε αυτόν τον διάλογο σε ένα τόσο όμορφο μέρος είναι για εμάς βαθιά εμπνευστικό και φυσικό. Αυτή η συναυλία αφορά τη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας σύνδεσης – μεταξύ μας, με το κοινό και με το ίδιο το περιβάλλον.

Η φύση ενέπνευσε πολλούς συνθέτες. Τι σημαίνει για εσάς να παίζετε τόσο κοντά της;

Το να παίζουμε μέσα στη φύση είναι σαν να επιστρέφουμε στην ίδια την πηγή της μουσικής. Η φύση, με τη σιωπή, τον ρυθμό και την αλήθεια της, δεν είναι απλώς σκηνικό· είναι συνομιλητής της μουσικής. Είναι ο πιο απαιτητικός αλλά και γενναιόδωρος ακροατής. Δεν χειροκροτεί∙ απαντά με θροΐσματα, με φως, με σιωπή. Ο άνεμος, ο ψίθυρος, η σιωπή του τοπίου – όλα αυτά γίνονται μέρος της παράστασης. Ο ήχος του πιάνου κυλά όπως το νερό ή ο αέρας. Είναι σαν η μουσική να αναπνέει αλλιώς, πιο βαθιά, πιο αυθεντικά. Οι Μούσες, άλλωστε, δεν γεννήθηκαν σε κάποιο loft της Νέας Υόρκης· κατοικούσαν πάντα στη φύση.

Οι πιανίστες σπάνια παίζετε μαζί. Τι σημαίνει για εσάς η συνεργασία μεταξύ τεσσάρων;

Το πιάνο είναι ένα όργανο που συχνά μας καταδικάζει σε μοναξιά. Όταν όμως τέσσερεις πιανίστες συναντιόμαστε, η μοναξιά μετατρέπεται σε συλλογικότητα. Είναι ένα σπάνιο δώρο: δύο πιάνα, οκτώ χέρια, τέσσερις διαφορετικές φωνές που συνθέτουν μια νέα ενότητα. Το παίξιμο μετατρέπεται σε μια εμπειρία ακουστικής “συγκατοίκησης”, μια άσκηση εμπιστοσύνης και λεπτότητας. Η χαρά διπλασιάζεται, η έκφραση βαθαίνει και το αποτέλεσμα είναι κάτι που κανείς μας δεν θα μπορούσε να δημιουργήσει μόνος του. Το ζούμε ως αριστούργημα – και για εμάς και για το κοινό.

Πώς συμφωνήσατε το πρόγραμμα; Ποιες είναι οι γενικές του κατευθύνσεις;

Το πρόγραμμα το χτίσαμε σαν να υφαίνουμε μια ιστορία. Ο Γιάννης Ποταμούσης έθεσε την αρχική βάση – έναν κορμό έργων που μας ενέπνευσε όλους. Πάνω σε αυτή τη ραχοκοκαλιά προσθέσαμε ιδέες, κάναμε προσθαφαιρέσεις, αναζητώντας όχι απλώς ένα ρεπερτόριο, αλλά μια αφήγηση. Θέλαμε να συνδυάσουμε οικεία μονοπάτια με καινούργιες ανακαλύψεις. Από τη φωτεινή εισαγωγή Οι Γάμοι του Φίγκαρο του Μότσαρτ μέχρι τον μυστικιστικό Μακάβριο Χορό του Σαιν-Σανς και τις Παραλλαγές του Λουτοσλάφσκι, Σλαβικούς Χορούς του Ντβόρζακ, τη Σουίτα από την Κάρμεν του Μπιζέ, αλλά και τη Σουίτα από το  Πουλί της Φωτιάς του Στραβίνσκυ – η πρώτη πανελλαδική εκτέλεση της διασκευής για δύο πιάνα –  και αποσπάσματα από το μιούζικαλ Κάλλας και Ωνάσης του Χρίστου Παπαγεωργίου. Το πρόγραμμα είναι ένα ταξίδι μέσα από τα χρώματα και τις διαθέσεις του πιάνου.

Ποια είναι η κεντρική καλλιτεχνική ιδέα;

Η λέξη που μας συντροφεύει είναι «συνύπαρξη»: καλλιτεχνών, εποχών, σχολών, στυλ. Ο διάλογος βρίσκεται στο κέντρο: μεταξύ των δύο πιάνων, των τεσσάρων ερμηνευτών, των συνθετών από διαφορετικές χρονικές στιγμές και, βέβαια, μεταξύ εμάς και του κοινού. Δεν επιδιώκουμε απαραίτητα μία ενιαία θεματική αφήγηση· αυτό που επιδιώκουμε είναι η δημιουργία ενός χώρου όπου μπορεί να αναπτυχθεί μια αυθεντική μουσική και συναισθηματική συνομιλία. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε κάθε πιθανό ακροατή μας – και να τον καλέσουμε να γίνει μέρος αυτής της εμπειρίας.

Τι άλλο ελπίζετε να μοιραστείτε με το κοινό;

Περισσότερο από μια εντυπωσιακή παράσταση, ελπίζουμε να δημιουργήσουμε ένα κοινό βίωμα – μια εμπειρία που δεν τελειώνει με το τελευταίο χειροκρότημα. Μια αίσθηση ότι, έστω για λίγο, όλοι —ερμηνευτές και ακροατές— αναπνέουμε στον ίδιο ρυθμό. Μια ανάμνηση που δεν περιορίζεται στον ήχο, αλλά απλώνεται στη σιωπή, στη φύση, στη συνύπαρξη. Θέλουμε να μοιραστούμε τη χαρά του διαλόγου, τη ζεστασιά της φιλίας και την ομορφιά του να είμαστε όλοι μαζί, παρόντες, σε ένα τόσο ιδιαίτερο περιβάλλον.

Οπότε θα μείνετε μετά για ένα ποτήρι κρασί…

Εννοείται! Τι; Να χάσουμε το καλύτερο; Ποτέ! Το κρασί μετά τη συναυλία είναι η φυσική της συνέχεια. Ακόμα κι αν νιώθουμε μια ελαφριά κόπωση, η καρδιά παραμένει γεμάτη – και θέλει να μοιραστεί. Στο Αγρόκτημα Μελεαγρίς, η μουσική δεν τελειώνει με την τελευταία νότα. Συνεχίζεται στη συνάντηση με το κοινό, στις κουβέντες που ακολουθούν, στις αυθεντικές ανταλλαγές γύρω από ένα τραπέζι. Αυτή είναι η στιγμή που η τέχνη ξαναγίνεται ζωή.

“ΠΙΑΝΟ 2²: 2 πιάνα – 4 πιανίστες” στο Meleagris Art Festival
Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2025, στις 20:30
Αγρόκτημα Μελεαγρίς (2o χλμ. Λεωφ. Σπάτων – Αρτέμιδας, Σπάτα)

Κάντε κράτηση
https://www.ticketservices.gr/event/meleagris-art-festival-piano-2-2

Η Καταρίνα Κρπαν, πιανίστα και καθηγήτρια, αποφοίτησε και έλαβε το μεταπτυχιακό της δίπλωμα από την Μουσική Ακαδημία του Ζάγκρεμπ στην τάξη του καθηγητή Βλάντιμιρ Κρπαν. Συνέχισε τις σπουδές της και απέκτησε δεύτερο μεταπτυχιακό δίπλωμα στο Πανεπιστήμιο Μουσικής της Λωζάνης στην τάξη του καθηγητή Ζαν-Φρανσουά Αντονιόλι.
Τα διακεκριμένα της ρεσιτάλ, συναυλίες μουσικής δωματίου και εμφανίσεις με συμφωνικά και μουσικά σύνολα την ανέδειξαν ως μία από τις κορυφαίες Κροάτισσες καλλιτέχνιδες. Οι πολυάριθμες προσκλήσεις από φημισμένα φεστιβάλ, καθώς και οι συναυλίες της σε σημαντικά μουσικά κέντρα της Ευρώπης, της Βόρειας και Νότιας Αμερικής, της Αυστραλίας και της Αφρικής, μαρτυρούν τη διεθνή της φήμη.
Έχει εμφανιστεί υπό τη διεύθυνση των σημαντικότερων Κροατών και διεθνών μαέστρων, συνοδευόμενη από τους Σολίστ του Ζάγκρεμπ, τη Φιλαρμονική του Ζάγκρεμπ, την Συμφωνική Ορχήστρα της Κροατικής Ραδιοτηλεόρασης, καθώς και πολυάριθμες ξένες ορχήστρες. Το μεγάλο ηχητικό αρχείο των εμφανίσεών της περιλαμβάνει πληθώρα στούντιο ηχογραφήσεων σε σημαντικούς ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς της Κροατίας, της Ελβετίας και της Ιταλίας, καθώς και αρκετά CD που κυκλοφόρησαν από εγχώριες και διεθνείς δισκογραφικές εταιρείες.
Τα άλμπουμ της έχουν τιμηθεί με πολλές διακρίσεις στον χώρο της δισκογραφίας. Στο παρόν έργο της, εκτός από μια έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα εντός και εκτός Κροατίας, έχει αναπτύξει και σημαντικό παιδαγωγικό έργο, δείχνοντας ιδιαίτερη ευαισθησία στην εκπαίδευση νέων μουσικών, με έμφαση στην ολοκληρωμένη τους κατάρτιση. Οι μαθητές της έχουν αποσπάσει πλήθος εθνικών και διεθνών βραβείων.
Η Καταρίνα Κρπαν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τη μουσική του 20ού αιώνα και το έργο των Κροατών συνθετών. Έχει παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση και ηχογραφήσει εντυπωσιακό αριθμό σύγχρονων πιανιστικών έργων, αφιερωμένων σε εκείνη από ταλαντούχους νέους συνθέτες έως και καταξιωμένους δημιουργούς της κροατικής μουσικής (όπως οι Μίλκο Κέλεμεν, Μπέρισλαβ Σίπους, Μλάντεν Ταρμπουκ). Την πίστη της στην ανάγκη ανάδειξης της εθνικής μουσικής έχει μεταδώσει και στους φοιτητές της, και το 2010 ίδρυσε το HR PROJEKT, το οποίο συγκεντρώνει μαθητές μουσικών σχολών και φοιτητές διαφόρων τμημάτων μουσικών ακαδημιών. Στόχος του έργου είναι η μελέτη και παρουσίαση έργων Κροατών συνθετών σε συναυλίες εντός και εκτός Κροατίας. Για τον ίδιο σκοπό ενισχύει συνεχώς τη συνεργασία με τη Νεολαία Μουσικής της Κροατίας.
Τα βραβεία που έχει λάβει επιβεβαιώνουν την αξία του έργου της: το Βραβείο του Πρύτανη κατά την περίοδο των σπουδών της, το Βραβείο του Κροατικού Μουσικού Ινστιτούτου, το Βραβείο Ίβο Βούλιεβιτς της Νεολαίας Μουσικής, το Βραβείο Συλλόγου Πανεπιστημιακών Καθηγητών για τον καλύτερο νέο επιστήμονα, το Βραβείο Φεστιβάλ Μάι Μιούζικ (Γαλλία), το Βραβείο Βάτροσλαβ Λισίνσκι της Ένωσης Κροατών Συνθετών, το Βραβείο Μίλκα Τρνίνα της Κροατικής Μουσικής Εταιρείας, το Βραβείο Νέβεν του Φεστιβάλ του Αγίου Μάρκου και την Πλακέτα της Πόλης του Ζάγκρεμπ.
Από το 1991 μέχρι το 2024 συνεργαζόταν ως πιανιστικό ντουέτο με τον πατέρα της, τον εκλιπόντα Βλάντιμιρ Κρπαν, με πλήθος συναυλιών, με ρεπερτόριο για τέσσερα χέρια και δύο πιάνα, αλλά και με διάφορους σχηματισμούς και πολλές ορχήστρες. Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας είναι τέσσερα άλμπουμ και μία κυκλοφορία σε DVD.
Το 2019 ιδρύθηκε το ντουέτο #kkkk με τη βιολονίστρια Καταρίνα Κούτναρ. Το ντουέτο Kutnar/Krpan γνώρισε εξίσου θερμή υποδοχή από το κοινό και την κριτική. Κέρδισαν το βραβείο Porin για το καλύτερο άλμπουμ κλασικής μουσικής («Berislav Šipuš: Zajedno») το 2019, ενώ για το άλμπουμ #KKKK Sanjarenje/Daydream το 2022 προτάθηκαν σε όλες τις κατηγορίες κλασικής μουσικής.
Η Καταρίνα Κρπαν είναι τακτική καθηγήτρια με μόνιμο τίτλο στην Μουσική Ακαδημία του Πανεπιστημίου του Ζάγκρεμπ και εισηγήτρια και υπεύθυνη του επιλεγόμενου μαθήματος Σύγχρονη Μουσική για Πιάνο από το ακαδημαϊκό έτος 2021/2022, στο πλαίσιο του οποίου μέχρι σήμερα οι φοιτητές έχουν ερμηνεύσει και ηχογραφήσει περισσότερα από 100 σύγχρονα έργα συνθετών από την Κροατία και το εξωτερικό.
Είναι επίσης υπεύθυνη της θερινής σχολής πιάνου του Διεθνούς Πολιτιστικού Κέντρου της Νεολαίας Μουσικής της Κροατίας στο Γκροζνιάν.

Η πιανίστα και μουσικολόγος Μάγδα Νικολαΐδου γεννήθηκε στην Αθήνα. Καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα από το κλασικό ρεπερτόριο μέχρι τη σύγχρονη μουσική, δραστηριοποιείται τόσο ως σολίστ πιάνου όσο και στο χώρο της μουσικής δωματίου με διαλέξεις – ρεσιτάλ και συναυλίες σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, Αίγυπτο και Ρωσία.

Ανάμεσα στις συνεργασίες της ξεχωρίζει αυτή, με τον εκλιπόντα Alexander Ivashkin, έναν από τους πιο σημαντικούς τσελίστες της γενιάς του. Μαζί εμφανίστηκαν σε συναυλίες στο Μπελλώνειο Πολιτιστικό Κέντρο στην Σαντορίνη, Πανεπιστήμιο του Λονδίνου στο Ην. Βασίλειο, Όπερα του Καΐρου και Όπερα Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο.

Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Κορκ της Ιρλανδίας – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Δεκέμβριος 2005 (Cork, Cultural Capital of Europe 2005). Στο ενεργητικό της περιλαμβάνονται πρώτες εκτελέσεις σε έργα ρεπερτορίου, καθώς και σε έργα που έχουν γραφτεί για την ίδια και τα σύνολά της. Ιδιαίτερης καλλιτεχνικής σημασίας είναι η Α’ Παγκόσμια Εκτέλεση 4 Ελληνικών Χορών του Ν. Σκαλκώτα στο Ινστιτούτο Ραχμάνινοφ (Ταμπόφ, Ρωσία) και η Α’ Παγκόσμια Εκτέλεση της 3ης Συμφωνίας Ραχμάνινοφ (Ωδείο Αθηνών, αίθουσα Άρης Γαρουφαλής), σε μεταγραφή για δύο πιάνα από τον συνεργάτη της Νάσο Γκρόζα. Αυτή την εποχή, ηχογραφεί για δύο πιάνα, σε μεταγραφή του Νάσου Γκρόζα, τα τονικά έργα του Ν. Σκαλκώτα «36 Ελληνικοί Χοροί», «Η Θάλασσα» και «Χορός σε Ντο ελάσσονα».

Τα τελευταία χρόνια ξεχωρίζει η μελέτη της πάνω στο έργο του Σ. Ραχμάνινοφ, με διαλέξεις-ρεσιτάλ για την πιανιστική του γραφή στο Πανεπιστήμιο Ραχμάνινοφ (Ταμπόφ, Ρωσία), στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (Goldsmiths College – Deptford Town Hall) και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Έχει ηχογραφήσει έργα για σόλο πιάνο και πιανιστικό ντούο για τη Subway Reocrding Studios και LabMat (ΕΚΠΑ).

Η εμπειρία της στον χώρο της σύγχρονης ερμηνείας περιλαμβάνει συνεργασίες με σκηνοθέτες, ηθοποιούς, εικαστικούς και συγγραφείς όπως: Μήδεια, (σε σκηνοθεσία Ραφίκας Σαουής, Abbey Festival Λονδίνο), Αναδρομική Στέλλα και Τάκης Καβαλλιεράτος (με τους εικαστικούς Στέλλα και Τάκη Καβαλλιεράτο Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα), Μικαέλ (του Θεοφάνους Ιωάννου, με την υψίφωνο Μάιρα Μηλολιδάκη και τον ηθοποιό Βασίλη Λιάκο, Μουσική Βιβλιοθήκη Μεγάρου Μουσικής Αθηνών),…Προς Ύστατον Φως…(σκηνοθεσία, Ραφίκα Σαουής, Φεστιβάλ Φιλίππων Καβάλα) κ.α.

Διπλωματούχος πιάνου από το Ωδείο Αθηνών, συνέχισε τις σπουδές της στο Παρίσι (Δίπλωμα Πιάνου École Nationale de Gennevilliers, Δίπλωμα Μουσικής Δωματίου École Nationale de Gennevilliers, Maîtrise de Musicologie, Sorbonne – Paris IV) και το Λονδίνο (Master of Performance and Related Studies, University of London), υπό την καθοδήγηση των καθηγητών Josette Morata, Jeanne Claude Bouvresse, Pr Philippe Cathé, Pr Alexander Ivashkin, Andrew Zolinsky and Pr Christopher Elton. Αυτή την περίοδο ολοκληρώνει τη διατριβή της στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Παρίσι) υπό την επίβλεψη του Pr Philippe Cathé στις Études – Tableaux op. 33 και op.39 του Σ. Ραχμάνινοφ με τη χορηγία του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου – Αιγέας.

Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνική διευθύντρια του διεθνούς Φεστιβάλ «Ήχος και Εικόνα» στη Σαντορίνη, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού (2008 – 2016). Από το 2023 είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Τεχνών Μελεαγρίς (Σπάτα – Αττική).

Κατά τη διαμονή της στο Παρίσι εργάστηκε ως καθηγήτρια πιάνου και ήταν μέλος εξεταστικών επιτροπών σε κρατικά ωδεία.

Διδάσκει πιάνο και μουσική δωματίου στο Εθνικό Ωδείο Χαλανδρίου και στο Εράτειο Ωδείο, ενώ οι μαθητές της συχνά διακρίνονται σε διεθνείς και εγχώριους διαγωνισμούς για τις επιδόσεις τους στο σόλο πιάνο και στη μουσική δωματίου.

Ο Χρίστος Παπαγεωργίου με την ιδιότητά του ως Μουσικός με διεθνείς διακρίσεις και συνεχή καλλιτεχνική κινείται επιτυχώς επί σειρά ετών μέσα σε ένα ευρύ φάσμα μουσικών δράσεων ως συνθέτης πιανίστας, μουσικός παραγωγός τόσο ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών ( «Αναζητώντας την κυρία με τη Στρυχνίνη» ΕΤ2 / ΕΡΑ3, «Σταθμός Μέγαρο» ΕΤ2, «ΟΜΜΑ στις Τέχνες» ΕΤ1, αλλά και ζωντανων εκπαιδευτικών παραστάσεων και συναυλιών τόσο ως solo performer όσο και σε συνεργασία με σημαντικά σύνολα και καλλιτέχνες όπως οι ορχήστρες ΚΟΑ («Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής»)ΚΟΘ ΕΣΟΕΡΤ Camerata Ορχήστρα τω Φίλων της Μουσικής κ.α. όπως επίσης ως καθηγητής (Ιόνιο Πανεπιστήμιο Κρατική Σχολή Χορούκ.α.) , καλλιτεχνικός διευθυντής ωδείων ( Εθμικό Ωδείο Κηφισιάς , Κεντρικό Ωδείο), ως διοικητικό στέλεχος (Διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος , Σύμβουλος επί Καλλιτεχνικών θεμάτων ΕΡΤ) ομιλητής σε δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα , φεστιβάλ και σε κάθε είδους κρατικούς θεσμούς όπως πανεπιστήμια, δήμους,σχολεία κ.α.
Βραβεία και τις διακρίσεις που έχει λάβει περιλαμβάνουν το 1ο βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού σύνθεσης “2 Agosto” 1999 στην Bolognia, από την “΄Ενωση Ελλήνων Κριτικών, Θεάτρου και Μουσικής”, για τη σύνθεσή του «Πυρρίχιος» ειδική διάκριση από την ASCAP για την Αμερικανική του πρεμιέρα (Φιλαρμονική Μπάφαλλο) .κ.α. Το 2013 ανακυρήχθηκε “Artist in Residence” του βραβευμένου θερινού Φεστιβάλ Αιγαίου στη Σύρο.
Στις 21 Ιουνίου 2023, έκανε πρεμιέρα στο καλοκαιρινό Φεστιβάλ Βάρνας, από την Κρατική Όπερα της Βάρνας το μιούζικαλ του «Κάλλας και Ωνάσης» με ενθουσιώδη υποδοχή αλλά και στο ετήσιο χειμερινό φεστιβάλ της Σόφιας παρουσία δύο Προέδρων Δημοκρατίας και κατάμεστο θέατρο με διθυραμβικές κριτικές.
Έχει εμφανιστεί μέχρι σήμερα στα σημαντικότερα μουσικά κέντρα του κόσμου, όπως Carnegie (Weil) Hall, Lincoln Center, Berlin Philharmonie Barbican Hall, Queen Elizabeth Hall, Wigmore Hall στο Kensington Palace στο St James Palace, στις αίθουσες Κioi Hall, Codaira Hall, Casals Hall, Rudolfinum Dvorak Hall και συνεργαστεί με σημαντικές ορχήστρες (Philharmonia,Orchestre Symphonique du Capitale de Toulouse, Φιλαρμονική Οδησσού, Συμφωνική του Μονάχου, Malaga Symphony Orchestra Ν.Η.Κ., η Orchestra Sinfonica del Emiglia Romagna “Arturo Toscanini”, η Czech Radio Symphony, Κρατικές Συμφωνικές Ορχήστρες Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης, κ.α.

Ο Ιωάννης Ποταμούσης χαρακτηρίστηκε ως «Έλληνας βιρτουόζος» από τους κριτικούς του New Jersey Press και ως «Κολλοσός των πλἠκτρων» απὀ την εφημερίδα Passiatempo και είναι αναγνωρισμένος διεθνώς ως «χαρισματικός και γεμάτος πάθος πιανίστας που ξεχωρίζει για την καλλιτεχνικότητα καθώς και την εσωτερική και ποιητική του έκφραση.» Η εφημερίδα Kölner Stadt Angeiger έγραψε για την ερμηνεία του στο πέμπτο κοντέρτο του Μπετόβεν: «…ο Ιωάννης Ποταμούσης εντυπωσίασε το κοινό με την δυναμική παρουσία καθώς και με την δυνατότητα που έχει να δημιουργεί διάλογο με την ορχήστρα», «εκπληκτική δεξιοτεχνία….μοναδική ατμόσφαιρα» έγραψε η Cincinnati Post. Η Voice of America έγραψε «Ο Ιωάννης Ποταμούσης στο ντεμπούτο του στo Symphony Space στο Manhattan ερμήνευσε το πρώτο κοντσέρτο του Tchaikovsky με τεράστια επιτυχία. Απέσπασε κολακευτικά σχόλια και κριτικές». Η εφημερίδα Gulf News για τις συναυλίες του στο Dubai έγραψε : «…αξίζει να ακούει κανείς τον πιανίστα Ιωάννη Ποταμούση να ερμηνεύει την Ισπανική Ραψωδία του Liszt. Καθώς τον παρακουλουθούσαμε να ταυτίζεται με την μουσική, μαζί του και εμείς γοητευτήκαμε από την μουσική η οποία μας έκοψε κυριολεκτικά την ανάσα….» «….όλοι θα έπρεπε να δουν και να ακούσουν τον Ιωάννη Ποταμούση στην σκηνή• μπορεί να είναι θυελλώδης κάποιες φορές, με χιούμορ κάποιες άλλες, ενώ μπορεί να γίνει και απαλός σαν αέρας».
Έχει εμφανιστεί σε σημαντικές αίθουσες στην Ευρώπη, Μέση Ανατολή αλλά και Αμερική. Στην Ελλάδα έχει εμφανισθεί με την ΚΟΑ το 2000 αλλά και στο διεθνές φεστιβάλ της Σύμης. Έχει επίσης εμφανισθεί στην Κύπρο σε ατομικό ρεσιτάλ στο θέατρο ΠΑΣΥΔΥ. Στην τελευταία του περιοδεία στην Μέση Ανατολή έπαιξε τέσσερα ατομικά ρεσιτάλ στο Dubai και Abu Dhabi· συνέπραξε, επίσης, και με την Ορχήστρα των Εμιράτων ως σολίστ, ενώ ακολούθησαν μία σειρά ρεσιτάλ στην Ιερουσαλήμ.
Οι εμφανίσεις του στη Νέα Υόρκη έχουν γίνει στα πλαίσια του μουσικού θεσμού «Trinity Concert Series» καθώς και στο φεστιβάλ Schumann και Bach του Mannes College of Music, στο Steinway Hall του Manhattan, στο Harvard Club, στο Metropolitan Club, στο Symphony Space, στο Γερμανικό Προξενείο κ.α. Επίσης, έχει εμφανισθεί στο Schenectady της Πολιτείας Νέας Υόρκης, στο Aronoff Center του Cincinnati, στο Memphis University, στο Margaret Williams Hall στη Νέα Ιερσέη, στην αίθουσα συναυλιών του New Mexico Music University μεταξύ άλλων. Έχει συμπράξει ως σολίστ με πολλές ορχήστρες: New Amsterdam Symphony Orchestra, Collegium Music Koeln, the Summit Festival Orchestra New Jersey, the New Jersey City Symphony Orchestra, Santa Fe Concert Association Symphony Orchestra, Deaborn Symphony Orchestra, Santa Fe Community Orchestra, Musica Da Camera, και Rutgers Symphony Orchestra.
Κατά την περίοδο των σπουδών του απέσπασε σημαντικά βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς. Το 2001 κέρδισε το δεύτερο βραβείο στο World Piano Competition στο Cincinnati· την ίδια χρονιά κέρδισε την πρώτη θέση στον International Piano Concerto Competition της NASO, New York. Στον διεθνή διαγωνισμό πιάνου στην Santa Fe του New Mexico απέσπασε την πρώτη θέση στην κατηγορία κοντσέρτου ερμηνεύοντας το πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Tchaikovsky (2004). Συγκαταλέγεται, επίσης, ανάμεσα στους βραβευθέντες στον διεθνή διαγωνισμό πιάνου για την καλύτερη σονάτα του Beethoven στο Μemphis του Tennessee. Στη Ελλάδα έχει επίσης βραβευθεί με το βραβείο Μυκονίου σε διαγωνισμό πιάνου που διοργάνωσε η Ακαδημία Αθηνών το 1998.
Από το 2015 στο Abu Dhabi είναι ο συν-ιδρυτής της σειράς συναυλιών για νέους καλλιτέχνες «Pollen- spreading the seeds of Music» και καλλιτεχνικός διευθηντής του διαγωνισμού νέων καλλιτεχνών υπό την αιγίδα της NSO Abu Dhabi. Διατελεί μέλος της κριτικής επιτροπής όλων των μεγάλων διαγωνισμών πιάνου στα ΗΑΕ συμπεριλαμβανομένου και του διαγωνισμού Chopin στο Abu Dhabi, ενώ είναι ταυτόχρονα ο υπεύθυνος της σχολής του πιάνου του Brighton College, Abu Dhabi καθώς και καθηγητής πιάνου στο New York University Abu Dhabi. Επίσης απο το 2022 συγκατελεγεται στην λίστα των Steinway Artists. Οι ηχογραφήσεις του υπάρχουν στις πλατφόρφες, Spotify, Apple Music, Amazon Music YouTube Music με την παραγωγή από την εταιρία Subways Music.

Περισσότερα για την συναυλία…

Meleagris Art Festival

Δημήτρης Κιουσόπουλος

Δημοσιογράφος

Ο Δημήτρης Κιουσόπουλος είναι μουσικός κριτικός και δημοσιογράφος. Σπούδασε ιστορία, αρχαιολογία, και κλασικές σπουδές στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Εδιμβούργου και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές ιστορίας με έμφαση στην κοινωνική ιστορία της μουσικής και της όπερας στην École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Παρίσι, το Berliner Kolleg für Vergleichende Geschichte Europas (BKVGE Freie Universität / Humboldt-Universität) Βερολίνο, και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο, Φλωρεντία.

Κύλιση στην κορυφή